Gastro Direct

Matlagning när den är som bäst

Hälsosamma men snabba maträtter

Vi har inte tiden att laga en komplett måltid i köket. Men det behöver faktiskt inte ta allt för många tid att göra en näringsrik och hälsosam rätt. Här kommer tips på några måltider du kan prova på nästa gång du inte har allt för mycket tid över men fortfarande vill äta nyttigt. 

Sallader

Sallader är något du kan variera nästan ändlöst. Det finns så mycket som kan fylla ut en sallad att du lätt kan äta dem varje måltid en månad utan att upprepa exakt samma recept två gånger. Sallader ses ofta som något väldigt lätt, men det finns gott om sallader som också är mättande. Titta exempelvis in på Sportamore där Lisa Blomqvist från Matmejlet tipsade om just en sådan sallad.

Pasta

Pasta är också något som är känt för att kunna fixas på väldigt kort tid. Medan pastan kokar upp kan du enkelt förbereda lite grönsaker eller proteinkällor för att fylla ut allt. För att hålla sig på den nyttigare sidan är det rekommenderat att använda fullkornspasta.

Soppor

Soppor är något många tror tar tid att göra i ordning. Men med rätt recept kan du ha en nyttig och smakrik soppa framför dig på bara omkring 20 minuter. De flesta av oss har nog ganska få soppor inkludera i sina matscheman eller liknande. Vilket är väldigt synd då det är både enkelt, flexibelt och gott.

Omeletter

Omeletter är också väldigt snabb att göra och när du har vanan inne fixar du en välsmakande omelett på bara 10 minuter. Och även här kan du variera omeletten efter eget tycke och smak. Mängder med råvaror passar trots allt bra ihop med ägg. Har du inte lagat en omelett tidigare kan du testa på receptet IFORM tipsar om.