Gastro Direct

Matlagning när den är som bäst

Ät rätt när du tränar

Du har säkert någon gång upplevt att du tränar hårt och äter nyttigt men ingenting händer. Förr eller senare hamnar vi alla där. Du gör allting rätt men det önskade resultatet uteblir. Oavsett om du vill bygga upp din muskelmassa eller gå ner i vikt är det viktigt att du får i dig rätt balanserad kost. Din kropp lagrar inte protein på samma sätt som kolhydrater och fett. Därför bör du äta något proteinrikt till varje måltid.

Rätt balans i det du äter

Kolhydrater är viktigt för ditt immunförsvar och din återhämtning då det är kroppens främsta energikälla. Däremot riskerar du att inte få i dig tillräckligt mycket kolhydrater om du äter för mycket protein eftersom de är mer mättande. Rekommendationerna är att få i sig mellan 0,8 – 1,9 gram protein per kilo kroppsvikt och 200 – 350 gram kolhydrater om dagen.

Oavsett om du är nybörjare eller mer rutinerad kan det vara svårt att få i dig tillräckligt av det när du tränar. För att se till att du får i dig rätt mängd kolhydrater och protein så finns det många olika kosttillskott, bars och proteinpulver som kan köpas online. Det är ett bra och enkelt sätt att få i dig dagsbehovet av dessa näringsämnen.